Hvorfor i alverden købe sine produkter til det nye badeværelse hos en VVS-installatør når man kan købe det billigere på nettet? Sådan tænkte jeg tilbage i 2009. Jeg blev hurtigt klogere.

Af journalist Per Tornvig

Jeg indrømmer det gerne. Jeg var en anelse skeptisk, da jeg blev spurgt af de lokale VVS-installatører, om mit reklamebureau ville være med til at lave en hjemmeside, hvor installatørerne ville slå et slag for, at forbrugerne ikke blot skulle bruge dem til at installere – kunderne skulle også købe udstyret gennem installatørerne i Holstebro Kommune.

Jamen, det er da alt for dyrt, nærmest røg det ud af mig. Nu kan man jo markedsføre mange ting, men at gøre op med danskernes yndlingssport at købe så billigt ind som overhovedet muligt, kunne lyde som en hovedløs gerning. Ikke mindst i Vestjylland, hvor vi formentligt er Danmarksmestre i disciplinen, der kun kræver en internetforbindelse og en trailer. Hvorfor købe håndvaske, badekar, vandhaner og badeværelsesmøbler hos en VVS-installatør, når man lige så godt kan købe ind på nettet eller andre steder, der sælger det hele til det halve?

Nu er VVS-installatører sindige folk, og det blik, jeg fik, sagde alt. De satte trumf på med modspørgsmålet, der sved mere, end de anede.

Hjælper internettet dig også, når det går galt?

Uden videre fløj mine tanker tilbage til foråret 2009, hvor vi fik nye badeværelser hjemme i parcelhuset. Vi havde håndværkere på opgaven, men nej tak, vi skulle nok selv stå for indkøb af alt det løse. Og det gik for så vidt godt.

Vi søgte her og der og fandt det, vi skulle bruge. Til gode priser. Blandt andet nogle buede glaslåger til en brusekabine. I rigtig god kvalitet. Håndværkerne var dygtige og installerede gerne det hele. Også dørene til brusekabinen, der var lige så flotte som på billedet på nettet. Men der gik ikke længe, inden de hang og begyndte at skrabe mod fliserne.

For at gøre en lang historie kort, så viste det sig, at netop den type beslag, som var på den type døre, ikke passede til den type væg, som var på vores badeværelse. Der var kun én, der havde ansvaret for, at det var gået galt. Og det var mig.

Da alle muligheder for at få andre til at tage medansvar var udtømte, måtte jeg krybe til korset og købe et nye sæt døre til 7.000 kr. Den samlede besparelse var forduftet som dug på et spejl. Alle forsøg på at sælge de forkerte låger var forgæves. De endte i en genbrugsbutik og bidrog forhåbentligt bare lidt til en bedre verden.

Havde jeg købt det hele gennem min VVS-installatør dengang, var det ikke sket. Han havde vidst, hvad han leverede. Og gik det alligevel galt, havde han ansvaret. Det ved jeg nu. Derfor synes jeg, at det er umanerlig god idé at slå på stortromme for de kvaliteter, der ligger i at konsultere fagfolk, når man vil spare tid og penge.